Copyright 2024 - Klassisk smisk, modern värdegrund

Recension: The Big Bad Book of Spanking Positions – New Edition, av Peter Birch

ISBN: 1904086993

Typ:

Boken är i formatet 22x28cm och beskrivs som en fotocentrerad samling smiskställningar. Boken har 152 sidor, inklusive index och förord.

Innehåll:

Boken är indelad i kapitel, kallade ”gallerier”, där det visas bilder på en grupp ställningar (Bent over, Over the knee, etc). Till varje kapitel finns även en ”case study” där författaren visar lite bilder på en temasession och kommenterar kring den. Det finns även korta interjuver med kvinnorna som huvudsakligen medverkar på bilderna. Samtliga bilder visar smisk där kvinnor får smisk och huvuddelen av dessa visar också en kvinna som den som ger smisk. Bokens framsida hävdar att den visar 130 ställningar, men jag har inte riktigt samma åsikt i den frågan och kommer att redogöra för varför senare.

Min åsikt:

Jag föredrar att se smisk där både givare och mottagare är kvinnor, så från det perspektivet uppskattar jag boken. Kvalitén på bilderna är över lag bra, speciellt i huvuddelen (där modellerna som visas på framsidan förekommer). Problemet är att bilderna som mest täcker cirka 75% av sidan och att man oftast väljer att visa två eller flera ”ställningar” på samma sida. Boken har tillräckligt med sidor för att kunna visa samtliga ställningar (eller variationer, som jag betraktar dem) utan att förminska bilderna till den grad som författaren gjort. Vissa bilder är äldre och inte lika bra rent tekniskt; dessa tenderar att förminskas ytterligare för att dölja detta faktum. Bilderna visar inga märken efter smisk, inte ens lite rodnad, så om du tycker det är viktigt så är det här inte rätt bok.

Jag menar också att väldigt många ställningar egentligen är samma ställning, med minimal variation.  Som exempel visas sex variation där modellen böjer sig fram och den enda skillnaden är om hon rör golvet, anklarna, fötterna eller knäna. Visst finns det skillnader mellan variationerna men om det är olika ställningar är en annan fråga. Författaren förklarar exempelvis inte heller varför det är mer smärtsamt att böja sig hela vägen till golvet (musklerna är mer spända och inte lika flexibla); endast bilderna visas.

Till varje exempel finns en kort beskrivning som ibland ger någon typ av information, men det är inte frågan om någon djupare fakta och stora delar av sidorna är helt tomma. Bilderna visas beskurna i ovaler, med mjuk ”feathering” i kanterna. Modellerna är attraktiv och bilderna visar tydligt hur ställningen går till. Båda huvudmodellerna både ger och får smisk, vilket ökar variationen.

I nästan samtliga bilder så visas endast handsmisk, även i ställningar där jag inte skulle rekommendera att man använder handen. Huvuddelen av ställningarna är praktiska och fungerar oavsett konstellation, men en del är antingen fåniga(”sälställningen”), opraktiska (stående på händer) eller bara underliga(”krabbställning”). Dessa verkar mest ha lagts till för att fylla ut boken.

Med tanke på priset (424 kronor, när jag köpte den via Amazon) hade jag förväntat mig bättre kvalité på pappret.

Målgrupp:

Om du bara är intresserad av information så finns det gott om gratis sådan på internet. Vill du däremot ha någonting i bokhyllan som visar ditt intresse så är det här inget dåligt val. Som hjälpmedel i konversation med en partner så kan boken också fungera hyfsat bra, men jag hade föredragit att man hade tagit bort intervjuerna och ”case studies” och i stället haft en karta över ställningarna i början, där man sedan kan gå till respektive sida för att få en större bild och mer information. Om du vill ha en fysisk bok med trevliga smiskbilder och gillar den här konstellationen, så är boken hyfsat bra, förutsatt att du är okej med den relativt höga kostnaden.

f t g m